Annonce
Femern

KØREPLAN ER KLAR FOR ELEMENTFABRIKS FREMTID

Arkivfoto: Jan Knudsen
Tunnelelementfabrikken ved Rødbyhavn var på dagsordenen på idéudviklingsmøde tirsdag.

Omkring 20 interesserede var mødt op til idéudviklingsmøde hos Sund & Bælt tirsdag eftermiddag. På dagsordenen var, hvordan tunnelelementfabrikken i Rødby kan drives videre, når Femerntunnelen efter planen står færdig i 2029.

På mødet redegjorde Sund & Bælt for processen henimod en ny anlægslov, der lovliggør, at fabrikken bliver liggende. Den nuværende anlægslov for Femernbyggeriet slår nemlig fast, at alle anlæg skal nedtages og området retableres, når byggeriet er færdigt.

Først skal der laves en ny miljøvurdering baseret på, at fabrikken bliver liggende. Så skal den vurdering i offentlig høring, og til sidst kan politikerne behandle et forslag til ny anlægslov. Arbejdet med en ny miljøvurdering er allerede i gang, og Sund & Bælt venter, at den kan sendes i høring allerede i foråret 2023. Forventningen er så, at det egentlige lovforslag kan ligge klar i oktober 2023. Det skriver FemernReport.com, der også kan fortælle, vad planen går ud på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Staten - det vil sige Sund & Bælt - vil ikke selv drive elementfabrikken videre. Indtil videre står det hen i det uvisse, hvem der så skal. Men Sund & Bælt operer blandt andet med en model med en langvarig koncessionsaftale eller en tjenesteydelseskontrakt med en driftsoperatør. En sådan aftale kan strække sig over 25 år.

Der henstår stadig en række ting, der skal afklares, før man kan sende driftsoperatøraftalen i udbud - efter planen i 2024 eller 2025. Først og fremmest skal det afklares, hvem der skal betale hvem for hvad.

Én mulig model er, skriver FemernReport.com, at Sund & Bælt stifter et selskab, der skal stå for elementfabrikken. Det selskab kan så enten sælge koncessionen eller tjenesteyderkontrakten til en driftsoperatør, der så kan drive fabrikken. En anden model er, at staten betaler en driftsoperatør for at drive fabrikken.

For begge modeller gælder, at driftsoperatøren skal prioritere opgaver for staten. Som eksempler nævnes (stadig) en mulig Kattegatforbindelse, en fast forbindelse mellem Fyn og Als, en ny Limfjordsforbindelse, en havnetunnel i København og de planlagte energiøer i Østersøen og Nordsøen.

Ved siden af opgaverne for staten kan en fremtidig driftsoperatør så udføre andre opgaver til megakonstruktioner. Der arbejdes eksempelvis henimod en Femernsund-tunnel i Tyskland og en fast forbindelse mellem Tallinn i Estland og Helsinki i Finland. Og så er der alle de planlagte havvindmøller i megastørrelse, der også skal have betonfundamenter. Pyloner til broer kan også fremstilles og udskibes fra fabrikken på Lolland, så potentialet er mildt sagt omfangsrigt, noterer FemernReport.com.

  • Arkivfoto: Jan Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Aftale på plads: Nyt rådhus og hotel på havnen

Guldborgsund

Brand i rendegraver på hovedvej

112

Forhindrede ilden i at sprede sig: Roser vakse beboere

Indland

LIVE: 33-årig afviser bevidst at have downloadet børneporno

Maribo

Kristinas frirum: - Her betyder det ingenting, om du er direktørfrue, eller du ikke har et arbejde

Guldborgsund

Se video: Ikke set i over tusind år - pludselig dukkede den op ved børnehave

112

Biologisk far til afdød pige: - Det virker meningsløst

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Annonce
Annonce
112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse