Annonce
Femern

Tunnelfabrikken er i produktion - men med sløvt optræk

Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er et projekt af kolossale dimensioner. Og den slags gør man som bekendt ikke henover en enkelt nat. Tunnelfabrikken i Rødbyhavn har støbt de to første af i alt 711 segmenter, men det var ikke uden udfordringer.

RØDBYHAVN: Tunnelfabrikken er gået fra planlægningsfasen til produktionsfasen. Målet er at fremstille 79 standardelementer og ti specialelementer, som samlet skal danne Femernbælt-tunnelen. Hvert standardelement består af ni segmenter på hver 24 meter, og den fastlagte tidsramme for støbning af et enkelt segment er 27 timer.

Det første segment, der blev støbt i juli, tog dog betydeligt længere tid end forventet. Nærmere bestemt omkring 50 timer.

Ifølge Femern Link Contractors (FLC), der oplyste dette ved et netværksarrangement for FB Suppliers, skyldtes forsinkelsen blandt andet udfordringer med betonblandingen og kommunikationen på produktionslinjen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

14 timer hurtigere

Heldigvis er tidsplanen for projektet designet til at tage højde for sådanne indledende udfordringer. Det andet segment blev da også støbt i sidste uge på 38 timer. Det er en forbedring på 14 timer i forhold til det første.

Med hver ny runde i støbeprocessen forventes tiden at blive kortere, indtil den ideelle tidsramme på 27 timer nås.

På mandag går arbejdet i gang med det tredje segment, og forventningerne er høje. Hvis tidsplanen holder, er det sandsynligt, at segment nummer 13 kan blive støbt inden for de estimerede 27 timer, måske allerede i løbet af oktober eller november.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tiden er kritisk

Tidsforbedringerne i produktionen er ikke blot tekniske målepunkter, men kritiske milepæle. Hvis den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern skal blive færdig til tiden i 2029, så er det afgørende, at produktionen på tunnelfabrikken kører som smurt.

Derfor arbejder FLC med løbende optimeringer af processerne.

  • Det første segment blev støbt på mellem 50 og 52 timer. Målet er, at et produktionshold på 100-150 personer skal kunne fuldføre et segment inden for de planlagte 27 timer. Foto: Femern A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Maribo

Væltede på knallert, truede vidner og faldt i søvn

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Nykøbing

Philips årelange kamp er slut: Køber bygning og ændrer navn

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

Guldborgsund

Borgmester: Vi sparer penge på nyt rådhus

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

Guldborgsund

Aftale på plads: Nyt rådhus og hotel på havnen

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brand i rendegraver på hovedvej

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

Guldborgsund

Se video: Ikke set i over tusind år - pludselig dukkede den op ved børnehave

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?