Der sker store ting i forbindelse med det legendariske kræmmermarked hos Døllefjelde-Musse.
I år var sidste gang, markedet blev afviklet i forbindelse med Store Bededag, fordi den helligdag afskaffes fremadrettet, men samtidig var det også sidste gang, at markedet gik under navnet Døllefjelde-Musse Marked.
Fremover går navnet under det mere mundrette navn "Dølle" Det meddelte markedet selv i en pressemeddelelse i sidste uge.
Folketidende har taget en snak med markedets formand, Per Hansen, om det nye tiltag, ændringerne, og om folk fortsat kan se frem til markedet, som de kender det.
Digital fremtid
- En af de første bevæggrunde var at kalde markedet det, som det bliver omtalt som i det daglige og er blevet gjort længe. Ordet "Dølle" er også et navn, der er mere genkendeligt både i tale og på skrift, og det er de primære konkrete årsager til navne-skiftet, fortæller formanden.
- Nu skal vi slå os fast på ny og vise, hvad vi står for i fremtiden. Vi skal ud og have fortalt en ny historie, nu hvor vi ikke længere ligger i store bededagsferie, så i den sammenhæng passede det godt ind at få det ensrettet nu.
- Det er en velovervejet beslutning, og det er noget, vi tror på. Det er også derfor, vi har dykket ret dybt ned i det. Vi har haft professionel kompetence omkring den proces. Vi skal følge med tiden, samtidig med at værne om de gamle værdier for markedet.
- Det nye navn skal vise det. Kræmmermarked og folkelighed. Samtidig er navnet "Dølle" jo noget nyt og andet, og det giver os nogle muligheder for justeringer.
Ny markedsføring
- Hvad er det for muligheder?
- Det er en så simpel ting som vores markedsføring. Den skal vi sørge for henvender sig til alle vores målgrupper. Igennem mange år har vi henvendt os rigtig meget på tryk, men fremtiden er jo digital, så det er også den vej, vi skal endnu mere ud af i de kommende år.
- Der bliver bare flere og flere fra de digitale generationer, og dem skal vi også huske på i vores daglige markedsføring.
- Vil markedet, som man kender det, ændre sig fremadrettet?
- Jeg vil sige det sådan, at den almene gæst, som troligt er kommet på Dølle i mange år skal helst ikke opdage, vi gør noget anderledes, mens den nye gæst gerne skulle opdage, at vi har, så de får lyst til at besøge os i 2024.
Beholder det, de ved, der virker
- Vi udskifter ikke noget og gør ikke noget radikalt anderledes. Arrangementet fungerer, og det er vigtigt at bevare, fastslår Per Hansen, der garanterer, at populære arrangementer som dame og herrefrokosten fortsætter i de formater, som kendes nu, ligesom musikken i teltene og madboderne også vil forblive.
- De ting, vi ved, der virker, og som alle kender, laver vi ikke om på.
Per Hansen fortæller, at markedet i den kommende tid vil kunne løfte sløret for de første navne, som kommer og spiller musik til maj næste år, mens billetter til herrefrokosten og campingpladsen også vil komme i salg inden jul. Damefrokosten vil der som altid blive åbent for salg for den første fredag i januar.