Annonce
Guldborgsund

Flere spørgsmål end svar på borgermøde om E55

Mange ting er stadig i spil - derfor var det svært for Vejdirektoratet at svare konkret på en del af spørgsmålene. Foto: Claus Hansen

Vejdirektoratet stillede op for at svare på borgernes spørgsmål.

GULDBORGSUND Tidligere borgermøder angående en blandt lokale politikere populær ombygning af et stykke af E55 nord for Nykøbing har tidligere trukket folk af huse i hundredvis.

Om det var tilfældet mandag klokken 19 er svært at sige, for interesserede borgere befandt sig ikke i et forsamlingshus eller i en offentlig bygning som vanligt, nej, de var hjemme bag skærmene og stillede spørgsmål på skrift, som det nu lader sig gøre i disse tider, hvor man ikke kan sidde på skødet af naboerne i et lille lokale.

I løbet af det to timer lange borgermøde, der forløb fra klokken 19 til 21, brugte Vejdirektoratets fagmedarbejdere den første time på at klarlægge projektet ud fra de konklusioner, der blev draget i den få måneder gamle vvm-undersøgelse, der havde til opgave at redegøre for forskellige påvirkninger af samfund, miljø og lignende, hvis E55 i sidste ende skal udbygges.

Ovenpå de to timers digitale møde står mange spørgsmål stadig hen i det uvisse. Ikke fordi Vejdirektoratets medarbejdere nægtede at svare, men fordi meget stadig ikke er besluttet. På nuværende tidspunkt er Vejdirektoratets arbejde at analysere og rådgive, men det er op til politikerne på Christiansborg at gøre, som de er valgt til, nemlig at bestemme. Det får de chancen for, når der i løbet af foråret er varslet et nyt trafikforlig.

Op til 20 huse

Et af hovedpunkterne i løbet af borgermødet var hel- og delvis ekspropriering af private borgeres ejendom. Hvis der vælges en løsning, hvor vejen bliver markant bredere, og der skal sættes støjafskærmning op, så vil det unægtelig gøre indhug i enkelte grunde.

Marius F. Skjødt, landinspektør hos Vejdirektoratet, havde følgende at sige:

- Det er meget svært at give et helt konkret tal på, hvor mange der vil blive berørt af det, man kalder totalekspropriering - altså hvor hele grunden inddrages. Alt efter, hvilken af de tre modeller der peges på rent politisk, vil vores bedste bud være mellem 10 og 20 ejendomme. Men det afhænger også af, hvad den enkelte grundejer selv vil, forklarede Marius F. Skjødt.

I kommentarsporet, hvor der i løbet af mødet blev skrevet lige godt et halvt hundrede kommentarer og spørgsmål til Vejdirektoratets fagfolk, var mange nysgerrige efter at vide, om en omfartsvej stadig var i spil. Igen henviste værterne for mødet til politikerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal give mening

Men for at udvidelsen af E55 overhovedet kommer i spil til mere end et par borgermøder og en rapport kræver det, at ombygningen, der i sin mest omfangsrige form vil koste en halv milliard kroner, er rentabel.

Det viser beregninger udført af Vejdirektoratet dog, at den vil være. Men, overraskende nok, er det den mindste og billigste omstrukturering af vejen, der, rent teoretisk i al fald, giver mest mening.

- Ifølge vores beregninger vil det her projekt give en indre rente på cirka fem procent. Man siger, at den skal ligge over tre en halv, før et projekt er rentabelt, og både 2+1- og 2+2-løsningen ligger lige under fem procent, så det vil give mening at investere pengene. Men 0+-løsningen ville, på papiret, faktisk være endnu mere rentabelt rent økonomisk. Alle tre løsninger giver en besparelse på tre uheld hvert år, men der er ting, der ikke er indregnet i den mindste 0+-løsning, forklarede Lene Nøhr Michelsen, seniorprojektleder i Vejdirektoratet.

Flere gange opfordrede værterne enkeltpersoner, der frygter, de på den ene eller anden led kan komme i klemme i en stor og kompleks proces, til at kontakte Vejdirektoratet direkte. På den måde kan den enkelte boligejer eller interessent få mere konkrete svar, end det var muligt at give, når et ukendt antal bekymrede borgere sad og så med derhjemme.

  • Mange ting er stadig i spil - derfor var det svært for Vejdirektoratet at svare konkret på en del af spørgsmålene. Foto: Claus Hansen
Annonce
Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Voldsomt solouheld: Fuld passager rev fat i rattet

Annonce
Annonce
112

Biologisk far om babydrabssagen: - Det virker meningsløst

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Vejret

Fem flotte dage: Sol fra skyfri himmel

Lolland

Se de spektakulære nordlys-billeder

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Ekskluderet efter penge-strid: De "skader klubbens omdømme"

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse

Udland

Sjælden solstorm giver nordlys flere steder i verden

Sport

Efter overraskende sejr: Sådan gik det i Middelfart

Særlig festival

Carl-Johan er medskaber af særlig festival: - Det var en stor sejr for mig

Guldborgsund

Klaus' unikke 'Nik & Jay'-lastbil: De hjalp ham gennem den store sorg

112

Umulig at overse: Ung mand foretog farlig overhaling