Annonce
Biler

LÆNGERE VENTETID PÅ RESERVEDELE

Hos Schulz Biler i Nykøbing oplever direktør Ole Schulz særligt længere ventetider på skadesdele som for eksempel kofangere og især på de japanske bilmærker. Foto: Claus Hansen
Skal man have repareret sin bil, kan der godt være lidt længere leveringstid på reservedele lige nu, viser rundringning til lokale forhandlere.

NYKØBING: Corona-pandemien og krigen i Ukraine har kastet verden ud i en global forsyningskrise. I autobranchen har der længe været ekstra lang leveringstid på nye biler, men flere borgere, Folketidende har talt med, melder nu også om længere leveringstid på reservedele.

En medlemsundersøgelse, som AutoBranchen Danmark har gennemført i foråret, viser, at et flertal af værkstederne oplever markant længere leveringstider på en lang række reservedele.

Folketidende har derfor foretaget en rundringning til fire bilforhandlere i Nykøbing for at lodde situationen, men her er billedet lidt mere mudret, for forhandlerne oplever situationen vidt forskelligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Volkswagen Gruppens forhandler af VW, Skoda og Seat i Nykøbing oplever kun en anelse længere leveringstid i øjeblikket i forhold til tiden inden corona og krig.

- Før corona i 2017 og 2018 havde jeg måske sammenlagt fire numre i restordre i Tyskland. Lige nu er min restordreliste på 12 varenumre. Så det er ikke fordi, det er eksploderet til uanede mængder. Hvis man ser på situationen, kunne det have været 100 gange værre. Ud af en samlet varenummerbeholdning på cirka 10.000 numre, så synes jeg ikke, det er voldsomt, siger Carsten Rasmussen, reservedelsrådgiver hos VW, Skoda og Seat i Nykøbing.

Pladedele og elektronik

Han fortæller, at det typisk er pladedelene på skadede biler, hvor der er udfordringer, men at VW har nogle procedurer i sin organisation, som gør, at den kan få varerne hurtigere frem, hvis noget går i hårdknude.

- Vi har adgang til de to største Volkswagen-lagre i Tyskland, og der er der fyldt godt op, siger Carsten Rasmussen.

Hos Kia-forhandleren AutoCentro på Havnepladsen oplever direktør Jimmy Nielsen få problemer med længere leveringstid på reservedele.

- Vi mærker ikke meget til det i vores forretning. Den ene dag skulle jeg skaffe noget så atypisk som en aksel til en pølsevogn, som skulle komme fra Holland og den kom på lidt over en uge, og det er der ikke noget unormalt i, siger Jimmy Nielsen.

Hos Kia-forhandleren AutoCentro oplever Jimmy Nielsen ikke lange ventetider på reservedele. Højst en "lille bitte smule", som han siger. Foto: Claus Hansen

De reservedele, der er længst ventetid på, fortæller han, er elektronik som for eksempel en airbagboks eller et speedometer.

- For fem år siden var der også ventetid på visse dele, og det kan da godt være, at der er en lille bitte smule mere ventetid, men det er ikke ret meget, siger Kia-forhandleren.

Anderledes påvirket af ventetiderne er Schulz Biler, som forhandler Peugeot, Mazda, Honda, Nissan og Mitsubishi.

- Det er specifikt skadesdele som for eksempel kofangere, hvor det særligt hænger. Men vi oplever generelt mangel på aluminium, plast og mikrochips. Der er masser af dele, der går i restordre hele tiden, fortæller Ole Schulz, direktør i Schulz Biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aldrig set noget lignende

Det er særligt de japanske bilmærker, hvor delene kommer enten fra underleverandører i Europa eller fra Japan, der er ramt.

- Peugeot mærker vi ikke de store problemer med. De er leverandør af mange af delene selv. Men med Mazda for eksempel kan delene ikke længere blive fløjet over Rusland, men må sejles udenom i stedet. Samtidig er der opstået ventetid i forhold til produktionen af delene, så nu kan vi stå at vente på en kofanger i to-tre måneder, før kunden kan komme ud at køre. Og det er altså ikke kun hos os. Det sker for mange i branchen, fortæller Ole Schulz.

Lige nu har Schulz Biler alle lånebiler ude at køre, og må kalde dem hjem, når de skal bruges til de næste kunder til irritation for kunderne, som derfor må ud at leje en bil.

- Jeg har været i branchen siden 1982, og jeg har aldrig før oplevet så lange ventetider på reservedele. Finanskrisen var vand i forhold til det her, siger Ole Schulz.

Jeg har været i branchen siden 1982, og jeg har aldrig før oplevet så lange ventetider på reservedele. Finanskrisen var vand i forhold til det her.

Ole Schulz, direktør, Schulz Biler
Hos Frimann Biler mener direktør Kim Frimann ikke, at man skal gøre det til et problem, hvis der er en smule længere leveringstid på visse reservedele, da der altid har været enkelte reservedele, som man har skullet vente lidt længere tid på at få hjem. Foto: Anders Knudsen

Hos Frimann Biler, der forhandler Toyota, Citroën, Fiat, Jeep, Opel og Hyundai, oplever direktør Kim Frimann til gengæld ikke de store udfordringer.

- Jeg kan ikke sige, at det kører lige så smertefrit som før krigen og forsyningsballaden, men det har vi lært at håndtere og agere i. Vi prøver at planlægge os ud af det, og jeg synes ikke, vi skal gøre det til et problem. For det kan da godt være, at der nogle gange er et tilfælde, hvor en gearkasse bryder sammen, og vi skal vente 14 dage på en stump til den, men det har vi altid skullet, siger Kim Frimann.

  • ole_schulz
    Hos Schulz Biler i Nykøbing oplever direktør Ole Schulz særligt længere ventetider på skadesdele som for eksempel kofangere og især på de japanske bilmærker. Foto: Claus Hansen
  • jimmy_nielsen
    Hos Kia-forhandleren AutoCentro oplever Jimmy Nielsen ikke lange ventetider på reservedele. Højst en "lille bitte smule", som han siger. Foto: Claus Hansen
  • kim_frimann
    Hos Frimann Biler mener direktør Kim Frimann ikke, at man skal gøre det til et problem, hvis der er en smule længere leveringstid på visse reservedele, da der altid har været enkelte reservedele, som man har skullet vente lidt længere tid på at få hjem. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Voldsomt solouheld: Fuld passager rev fat i rattet

Annonce
Annonce
112

Biologisk far til afdød pige: - Det virker meningsløst

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Vejret

Fem flotte dage: Sol fra skyfri himmel

Lolland

Se de spektakulære nordlys-billeder

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Ekskluderet efter penge-strid: De "skader klubbens omdømme"

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse

Udland

Sjælden solstorm giver nordlys flere steder i verden

Sport

Efter overraskende sejr: Sådan gik det i Middelfart

Særlig festival

Carl-Johan er medskaber af særlig festival: - Det var en stor sejr for mig

Guldborgsund

Klaus' unikke 'Nik & Jay'-lastbil: De hjalp ham gennem den store sorg

112

Umulig at overse: Ung mand foretog farlig overhaling