Annonce
Lolland Falster 2020

Digitalisering i detailen tages til næste niveau

Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF

De digitalisede detailhandelsforretninger buldrer derudaf, lyder det fra Business LF

En lang række detailhandelsforretninger på Lolland-Falster har igangsat en proces, hvor fokus på digitalisering også er en del af forretningsgrundlaget.

Cirka 80 virksomheder har ifølge forretningschef Thomas Rasmussen, Business Lolland-Falster, deltaget i digitaliseringsforløb, som Celf og Business Lolland-Falster har samarbejdet om, hvor det handler om at få etableret en webshop og være til stede på de sociale medier.

- Jeg kan konstatere, at de virksomheder og forretninger, der er digitaliserede, buldrer derudaf. Der er også en gruppe, der er begyndt i det små, og så er der en gruppe, der træffer en beslutning om at holde fast i den fysiske butik, fortæller Thomas Rasmussen.

En af de største udfordringer for de digitaliserede forretninger er at holde fokus på den digitale del.

- Da forretningerne var nedlukkede, gav det sig selv at holde fuld fokus på det digitale salg og den omsætning, der fulgte. Men efterhåndende som hverdagens travlhed er tilbage i de fysiske butikker, så kan det være svært at holde momentum digitalt, forklarer Thomas Rasmussen.

Han peger på, at det er vigtigt, at der også i den digitale del af forretningen bliver prioriteret tid og ressourcer for at udnytte potentielt bedst muligt.

Masterclass

Derfor udbyder Business Lolland-Falster fra efteråret nye forløb for de virksomheder, der har været igennem en digitaliseringsproces.

- Vi kalder forløbet for Masterclass. Vi har fået en del tilkendegivelser i retning af øget behov for netop at kunne sætte struktur på den digitaliserede del af forretningen, og værktøjer til at tage processen skridtet videre. Blandt andet i forhold til yderligere involvering af medarbejderne. Samtidig samler vi også op på, hvordan megatrends ser ud med fokus på, hvad der kommer til at ske om to-tre år, fortæller Thomas Rasmussen.

Han oplever, at en stor del af de digitaliserede forretninger har skabt et marked, der rækker udover lokalområdet.

- Der er flere, der er begyndt at skabe sig en ikke uvæsentlig del af omsætningen på nethandel, hvor kunderne ikke bor på Lolland-Falster, siger han og påpeger, at endnu flere forretningsdrivende med fordel vil kunne satse på en fremtid, hvor forretningen i høj grad også er til stede digitalt.

  • Forretningschef Thomas Rasmussen, Handel og oplevelser i Business Lolland-Falster. Foto: Business LF
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ikke set i tusind år: Pludselig dukkede den op ved børnehave

Maribo

Kristinas frirum: - Her betyder det ingenting, om du er direktørfrue, eller du ikke har et arbejde

Guldborgsund

Stort dyr midt på motorvejen

Indland

Efter skjulte optagelser: Tager fuldt ansvar for hestemishandling

112

Biologisk far til afdød pige: - Det virker meningsløst

Falster

Gik helt galt: Diesel fossede ud

Erhverv

22-årige Frederik efter første uge som købmand: - Det er kommet bag på mig

Nykøbing

Gentager succesen på torvet i Nykøbing

Indland

Studie udpeger sommeren 2023 som den varmeste siden år 0

112

Tiltalt i Korsør-sagen: - Det var et uheld

Lokal nyt

Renés dyre OL-billet: - Har kostet mig tæt på en million

Lokal nyt

Sætter bundrekord: Laveste indbyggertal nogensinde

112

Efterlyst for voldsom forbrydelse: Anholdt ved færgen

112

Det er manden i Korsør-sagen tiltalt for

Indland

Retsformand til nævninger: Glem hvad I har hørt i medierne om Mia-sagen

Annonce
Annonce
112

Den ene blev kørt på sygehuset - den anden på politistationen

Guldborgsund

Lokal undren: Hvorfor sker der ikke noget?

Vejret

Fem flotte dage: Sol fra skyfri himmel

Sport

Ærlig cheftræner: - En pinlig ydmygelse

Lolland

Anne Marie og Victors drøm er brast: Det er med blødende hjerter

Sport

Efter overraskende sejr: Sådan gik det i Middelfart

Lolland

Se de spektakulære nordlys-billeder