MOTOR: Under testen bemærkede journalisten blandt andet, at der præcist var brugt 21 km pr. liter under test, og det nok det nærmeste på de officielle 21,3 kilometer, man kan komme. Bilen vandt derfor også en gruppetest mod ni andre små biler, når det kom til økonomien.
Bladet har også regnet på, hvad det ville koste at køre 100.000 kilometer på fem år. Her lød beløbet 50.000 kroner – hvilket er billigt med 2,5 krone pr. kilometer.
Suzuki-forhandler Søren Edvardsen erkender, at benzinen siden da er steget, men det er el-udgifterne også, så ligesom mange af hans kunder, er Suzuki Swift stadig et meget optimalt valg.
- Service og reparationsaftalerne er også billige – fra 299 kroner om måneden, hvilket jo også signalerer, at det er sjældent, at bilen går i stykker, siger forhandleren, der sælger bilen til priser fra cirka 154.000 kroner.
- Jeg plejer dog at anbefale ”Action”-varianten, der har lækkert udstyr som bak-kamera og Apple Car Play. Den kan i øvrigt leases for under 2700 kroner om måneden – og 5000 kroner i udbetaling, siger forhandleren, der kan levere bilen allerede i år.
En god ting ved bilen er i øvrigt, at den billigste udgave faktisk er temmelig veludstyret med blandt andet radarstyret fartpilot, LED-lygter, højdejustering af rat og førersæde – og meget andet.
De 83 hestekræfter er ikke overvældende, men bilen er ikke stor, så topfarten er faktisk opgivet til hele 180 kilometer i timen.
Og så må den – i modsætning til mange andre biler i denne prisklasse – gerne trække en anhænger på 1000 kilo, forudsat, at anhængeren har en bremse. Ellers er grænsen 400 kilo.
Garantien er i øvrigt tre år eller 100.000 km.